Detail hlášky #42450

<ona> nemáte někdo otvírák na víno ?
<on> mysliš vejvrtku??:)
<ona> dobře no :D ale pochopils co myslim to je dulezity :D

Komentář: A to se kamarádka pořád vzteká, když ji říkáme, že mluví jak pražačka...

Informace o hlášce

Datum přidání: 20. 1. 2010
Kategorie: Hlášky
Autor: merlinovic (2 hlášky)
Hlasování: 21 pro a lentiilka, Kogaku, Wery, janson, kbtmichal, Maty991, freaky_tomato, Altair, Zelvi, sebastian_hardie
171 proti
V oblíbených: Žádný uživatel
Oblíbenost: 7,27 %
Stav: Má záporné skóre

Diskuze

02:10
masozravapalma: "Vejvrtka" je "prazstejsi" nez
masozravapalma
"Vejvrtka" je "prazstejsi" nez "otvirak na vino".
Ve spisovne cestine to je "vyvrtka".

Btw. Jsem prazacka a muzu to dokazet alespin 4 generace zpatky, narozdil od moravaku co se nastehovali do Prahy (nebo jejich rodice se nastehovali do Prahy) a delaji puvodnim prazakum ostudu.

03:20
LosCatmanos: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
LosCatmanos
tak to máš být na co hrdá ;-)
RIP Zidane
12:06
Suerte: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
Suerte
A vy zase mlátíte černochy.
Non omnes eadem mirantur amantque. Ne všichni obdivují a zbožňují totéž.
00:15
DrifT: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
DrifT
:-D:-D
"Dřív sem bývával namyšlenej ,ale teď už jsem dokonalej."
12:06
Suerte: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
Suerte
Přesně tak...
Ty antipražský kecy jsou stejně trapný.
Non omnes eadem mirantur amantque. Ne všichni obdivují a zbožňují totéž.
13:00
Intri: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Možná jsou, ale divit se jim nemůžeš. Podívej se na pražskou aroganci: když se s někým bavíš o přenosnosti notebooku, Pražák ti řekne "na co lehký notebook, stejně ho poneseš maximálně k metru"... Že by neexistovala jiná místa, než Praha, třeba taková, kde není metro nebo kde je obecně hromadná doprava problém?

Pusť si televizi, jakýkoliv dabovaný film je dabovaný pražským dialektem. Furt poslouchat "běž bejt votravnej jinam", "ve svejch ponožkách by ses měl cejtit hrdej" atd. je nanejvýš otravné a je to pořádný kus důvodu, proč se už na TV prakticky nedívám a filmy sleduju pokud možno v původním jazyce.

Podívej se třeba na Star Trek: The Next Generation. Jako hlavní postavy jsou tam hned dva herci, kteří nemají typicky americký přízvuk ( Picard a Troi ). A on je někdo vyhodil nebo je předaboval? A teď mrkni na obyčejnou českou pohádku ( Tři oříšky pro Popelku ) - tam herce předabovali Pražákem jen proto, že ten herec měl brněnský dialekt.

A slyšet v normálním pořadu třeba ostravštinu, na to už se dá zapomenout úplně.

Když byly záplavy 1997, Pražáci tvrdili, že to tu máme v pohodě, že se přece skoro nic nedělo. Pár vesnic to schytlo, ale jinak žádná hrůza. Pomoc nepřišla prakticky žádná, spousta rodin nemá pořádně opravený dům ještě dneska, 12,5 roku poté.

Pro srovnání, záplavy 2002: Praha pod vodou. Okamžitě se začaly vydávat obrovské finance na výpomoc, ti, kdo neměli pojištěný majetek, si ho mohli normálně oficiálně pojistit ještě dodatečně ( o tom si Moraváci mohli nechat jenom zdát, co jim voda sebrala a neměli to pojištěné, o to prostě nadobro přišli bez sebemenší náhrady ), televize nemluvily skoro o ničem jiném a když pak ještě slyšíš od známých, kteří měli vytopený byt, že jedou na týden na dovolenou, aby v jejich bytě nepřekáželi úklidové službě a opravářům, které dostali zdarma, to už dokáže fakt celkem pohnout žlučí.

Když o tom diskutuješ později s Pražákem, on ti bude furt říkat, jak to tam měli hrozné, že to byla pohroma a kdesi cosi, ale když zmíníš záplavy 1997, sotva uzná, že pár vytopených bytů v Praze byly prdlačky oproti zcela zničeným vesnicím.

A takových situací a příběhů slyšíš každou chvíli dost, v jednom kuse se dozvídáš a podivuješ, jak se s Prahou zacházeno jak v bavlnce, zatímco ostatním městům se nedostává ani zčásti takové podpory. Pravda, Praha je hlavní město, ale v konečném důsledku je to jen nějakých milion obyvatel, kteří by navíc nebyli schopni přežít bez činnosti zbytku republiky. Ale zatímco milionu obyvatel se dostává nadstandardní péče, zbylých 9 milionů tolik štěstí rozhodně nemá.

Takže omlouvám se, ale skutečně ty řeči o Pražácích nepovažuju za trapné. Pražáci prostě takoví jsou, jejich aroganci lze vidět dnes a denně. A pokud nesouhlasíš, samozřejmě na to máš právo, ale pak doporučuji jít příkladem... Jsem si jistý, že nepůsobit na okolí jako typický Pražák ( bohužel v tom špatném slova smyslu ) bude nanejvýš obtížný úkol.
14:04
Hammer: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
Hammer
O cem to proboha mluvis? Je jenom Tvuj problem v jakem okruhu lidi se pohybujes.
Kazdej normalni clovek ti na Tvoji otazku o NB odpovi zcela normalne tak, aby Ti aspon nejak poradil.
To odkud kdo je neni podstatne, je mi suma fuk pokud je nekdo z Brna, Ostravy, Opavy, Budejovic atd. atd. pokud se chova normalne a ne jako idiot.
Ale aby se clovek bal na otazku "odkud ses" odpoveded z Prahy, jenom proto, ze se pta nejaky zamindrakovany tele, ktere si mysli, ze se nad nej automaticky povysuju a jak si tady zijem v blahobytu, me vazne nebavi!
Takze pro priste bych poprosil, nehazet vsechny do jednoho pytle! Potom se totiz nemuzes divit pristupu jedincu z Prahy ke komukoliv kdo z Prahy neni. Uz nas ty trapny kecy opravdu nebavi.

A na zaver vtip: moravak rika prazakovi: Vis co se o vas tady rika? To nevim rika prazak. Ze jste pekny cajzli. A prazak mu rika. A vis co se o vas rika u nas? VUBEC NIC!
I'm not weird. I'm limited edition
15:28
nk8215: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Také jsem z Prahy a, bohužel, musím částečně souhlasit i s Intrim. Co se totiž týče toho blahobytu, ten objektivně existuje (dva příklady: už několik let za sebou nejnižší nezaměstnanost a zvláštní evropské dotační programy pro Prahu - nejsou tak štědré jako pro zbytek republiky). Nějaké vyvyšování se v osobní rovině ale nepraktikuji a ani jsem nezažil.
Dění kolem záplav jsem sledoval jen z bezpečí naprosto suché části středočeského regionu, takže nevím - ale pokud skutečně docházelo k Intrim zmíněným věcem, jako možnost dodatečného pojištění nebo poskytování úklidu zdarma, opravdu to o něčem vypovídá - a když si k tomu přidáme média (onen předabovaný Brňan skutečně volá do nebe), máme tady imho zdroj všech "nafoukanejch Pražáků". Vím, generalizace. Ale takoví už lidé jsou, bohužel...
Wie nennt man ein um Hilfe rufendes Ferkel? Notrufsäule
17:52
Intri: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Ne, já nemám na mysli nějaké povyšování se typu "já jsem Pražák a ty jsi prd". Já mám spíš na mysli přístup, který není až tak moc vidět, jako třeba ty diskuze o záplavách s Pražákama. Bavil jsem se o tom s několika Pražáky, na sobě zcela nezávislými, a vždycky se to neslo prakticky ve stejném duchu: na Moravě bylo sotva něco, jenom pár nízko položených vesniček, zatímco Praha utrpěla obrovské škody.

Já taky nemám moc rád generalizace, ale nedávno tu byla diskuze o cigánech - a tam to bylo v podstatě to stejné. Pro většinu lidí jsou všichni cigáni smradi, protože znají jen málo pozitivních případů, pokud vůbec nějaké. Spousta mimopražských si o Pražácích myslí svoje jednoduše proto, že většina těch, které znají, jsou takoví. A ono za takových podmínek je fakt těžko negeneralizovat.

Já jsem Ostravák a taky, když jsem pracoval na brigádě v jižních Čechách ( obsluha střelnice, čili práce se zákazníky ), až nepříjemně hodně lidí se mě ptalo, jak to tam můžu vydržet, vždyť se v tak černém městě musí blbě žít... A ono není těžké si domyslet nějaké vazby mezi "čerností" Ostravy a jejími obyvateli, jimiž původně byli samozřejmě havíři - kteří samozřejmě nejsou slavní pro svoje slušné vyjadřování.

Když to vztáhnu na sebe, já když poznám Pražáka, neřeším, že je Pražák nebo jak mluví. Ani za jedno člověk nemůže. Co řeším je to, až ho poznám, řeším, jak se chová a jak vystupuje. A ze zkušenosti vím, že on ten přístup není povýšený v tom známém slova smyslu, ale spíš by se to dalo označit za jinou klasu lidí. Prostě Pražáci jsou zvyklí na jiný způsob života, na jiné standardy. Jsou zvyklí dostávat daleko více peněz ve svých platech, nemají až tak velkou starost o zaměstnání apod. To by se ještě dalo přežít a pochopit, co ale osobně nedokážu pochopit, že oni nemají pochopení pro ty ostatní lidi. Když jim řekneš, že v Ostravě najít práci je fakt problém, oni tomu prostě neuvěří, oni si tu situaci nepředstaví. Pořád budou říkat, že když fakt chceš, práci si najdeš. Což je sice pravda, do továrny může jít pracovat každý. Ale zajímalo by mě, jak člověk s 11 tisíci hrubého měsíčně vyžije, když nájem bytu samotný ho bude stát asi tak 80% platu.

Ale už zase zabíhám do příliš konkrétních zkušeností. Abych to ukončil - moje zkušenosti mi prostě o Pražácích vytváří nějaké předsudky. Myslím, že můžu tvrdit, že se jimi neřídím, ale ty předsudky prostě jsou. Pokud jsou mylné, pak jenom dobře, ale obávám se, že by trvalo dlouho mě přesvědčit, že mylné jsou.
05:55
SkweerookL: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
SkweerookL
Já nechci nějak Pražáky obhajovat, ačkoli jsem jeden z nich. Vím, že většina jich je přesně takových, jak říkáš, ale zkus se trochu zamyslet nad tím, jestli jim zbytek republiky dává jinou možnost. Ono, když na někoho promluvíš "pražštinou" a on se od tebe odvrátí s výrazem "To k nám přiletělo z Marsu?!", tak tě přestane bavit se k někomu chovat normálně...

Jinak, co se těch záplav týče, tak toho o úklidových firmách zdarma mnoho nevím, pravda, ale když srovnáš moravskou vesnici (tím "moravskou" nemíním nic špatného) a pražský Karlín (např.), tak to je několik set obyvatel ku několika tisícům. A těch čtvrtí bylo vyplavených mnohem víc. To srovnání škod nevím ani přibližně, ale rozhodně si myslím, že morava na tom nebyla hůř...

Je pravda, že v Praze jsou vyšší platy a i o trochu vyšší životní úroveň. Jenomže přestěhuj se do Prahy a začne tě štvát, jak v tom Rakousku si žijou jako prasata v žitě. Začneš žít ve Vídni a budeš chtít do Německa. Tanhle koloběh nikde nekončí a nemysli si... Ačkoli tu mají lidé větší platy, tak ikdyž máš místo 11 tisíc třeba 18 tisíc, tak přesto ti 80% padne na nájem za byt. Není všechno tak růžový, jak se říká...
V životě každého muzikanta nakonec vždy přijde chvíle, kdy musí zodpovědět jednu otázku: "Ještě jedno?"
16:50
Frigi: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
Frigi
Co se toho dabingu v pražském dialektu týče... Nejsmutnější na tom je, že s tím člověk těžko něco udělá. Já si třeba přivydělávám překládáním filmů pro dabing a šéf mi prostě nevezme film, který je přeložený spisovně nebo jsou v něm použita slova některého moravského nářečí. Požaduje překlad v obecné češtině, ideálně s prvky pražského dialektu, nic jiného by totoiž nepřijalo vydavatelství, televize, nikdo.
18:52
Intri: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Fakt? Drsné... A nechutné. Buzeraci kvůli dodržování spisovné češtiny bych v pohodě chápal, ale buzerovat za to, že se nepoužívá pražština, to je celkem silné kafe.
23:12
Nechic: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
fakt tohle jsem nečekal. To je dost hnunsý
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
22:58
pute: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Já nevím, já teda zastávám názor, je kokoti i dobří lidi jsou všude a nezáleží na tom, jak mluví. :)
23:07
Nechic: Re: "Vejvrtka" je "prazstejsi" n...
silhouette
Takový názor taky zastávám, ale není hezké, když se jeden upřednostnuje. Nebo když na maloměstě prostě Pražáka nepřijmou (znám případ, kdy děti na základce se s přistěhovaným "pražákem" nehodlaly bavit)
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
08:14
Frigi: Vejvrtka. Pane bože
Frigi
Vejvrtka. Pane bože...
12:34
centos: Re: Vejvrtka. Pane bože
centos
Jo, strašné slovo.
09:38
tepich: Jsou i takové uzávěry, na kter
tepich
Jsou i takové uzávěry, na kterých se vývrtka neuplatní, takže nevidím nic špatného na otvíráku.
Mé písmo bývalo tučné. Opravdu!
10:03
t-fuse: Re: Jsou i takové uzávěry, na kt...
t-fuse
Třeba ty šroubovací, že? :-D
10:06
muzo: Re: Jsou i takové uzávěry, na kt...
muzo
alebo tie kde trochu natrhnes ten karton a uzivas si potesenie z dobreho vina :D
11:53
tepich: Re: Jsou i takové uzávěry, na kt...
tepich
Tak z té představy se mi zvedl kufr :-D. Já jako jihomoravák mám nejradši nádobu typu "fouknu do báně a mám víno" :-D
Mé písmo bývalo tučné. Opravdu!
13:08
the_domingo: Teda já nevím, ale ve Východní
the_domingo
Teda já nevím, ale ve Východních Čechách se vejvrtka říká taky normálně...stejně jako třeba vejno. A dokonce znám ústečáky, kteří říkají Oustěj :)
Bojovat za mír je jako souložit za panenství.
13:29
tepich: Re: Teda já nevím, ale ve Východ...
tepich
No fuj velebnosti...jak tak vidím, tak jediní Moraváci mluví spisovne česky:-D
Mé písmo bývalo tučné. Opravdu!
14:06
nk8215: Re: Teda já nevím, ale ve Východ...
silhouette
Nad Orlicí, předpokládám - to se totiž ještě v době stavby železnice (konec 30. a začátek 40. let 19. století) psalo "Ousť", takže nic divného :)
Wie nennt man ein um Hilfe rufendes Ferkel? Notrufsäule
14:11
the_domingo: Re: Teda já nevím, ale ve Východ...
the_domingo
Vidíš, to jsem nevěděl. To je hezké, jak se to tam drží :)
Bojovat za mír je jako souložit za panenství.
08:40
Nechic: Re: Teda já nevím, ale ve Východ...
silhouette
v tom případě Ústečáci v Severních Čechách jsou "Aussičáci" od Aussig :D
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
18:05
nonamer: Hmm
silhouette
A to ji tu vyvrtku jako meli poslat leteckou postou nebo co?
22:35
leeroy: Za diskusi
silhouette
dávám +. Přidám svůj názor: Narodil jsem se v Praze, bydlim většinu života v Liberci. Dlouho předlouho jsem nic jinýho než "pražský dialekt" nepoznal. To s těmi filmy by mě ani ve snu nenapadlo, ale když nad tím zpětně přemýšlím, tak na tom něco bude. Jaký šok, když jsem začal studovat v Brně. Rozeznat Brnáka a Slováka byl pro mne opravdu problém :D Některý výrazy se mi líbily, ale ten hantec nebyl nic pro mě. Ted jsem v Hradci a tam jsem poznal dost lidí ze Severní Moravy (2 spolubydlící a pak i ve škole hodně kolem Ostravy a podjesenicka). Panejo to je jazyk, rychlý a spisovný, že skoro závidim, že tak nemluvim (do ted jsem ani toho Nohavicu tak neposlouchal :D ). Nářečí dává smysl a dobře a srozumitelně zní (ne jako v Brně). Některý výrazy začínám i pochytávat, protože z hlediska mluvení jdou mnohem lépe přes jazyk (bo, ztama,zkama tadyma, idu atd...) a je to docela praktický. Zkuste si říct "Zkama jsi?" a "Vodkud si"? Po poznání zkama už se musim přemáhat, abych tu druhou variantu vyslovil a to jsem vlastně "pražák a mám tam kořeny"...
00:03
Intri: Re: Za diskusi
silhouette
:-) Já sám sebe považuju za zarytého Ostraváka, ale stačily mi tři nepřerušované týdny v jižních Čechách a už jsem byl schopný rozeznat Ostraváky podle typyckeho kratkeho zobaku.:-) Dialekt i akcent se prostě chytá, bohužel je proti tomu člověk celkem bezbranný. Ale o to větší je to sranda.:-)
00:22
centos: Re: Za diskusi
centos
Já mám jako Ostravák taky problém s cizím nářečím. Na dovolených v Čechách to jde do té doby, než tu našu ostravštinu odněkud uslyším. To je pak lahoda pro uši a uvědomím si, jak strašně mi chybí :)
07:43
Nechic: Re: Za diskusi
silhouette
Já tě chápu. Je to jiný a nezviklý (takhle jsem se citil v Brně),ale vaše čeština je aspoň srozumitelná a ne až tak odlišná....
Btw. Ten horni ve vlaknu jsem ja, jen kámoš byl na mém notasu...
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
23:54
centos: Re: Za diskusi
centos
Taky myslím, že u nás je větší rozdíl v tom jak to říkáme, ne co říkáme.
08:38
Nechic: Re: Za diskusi
silhouette
Jo ted jsi to vystihl !
Mimochodem není už to nejdiskutovanější neuznaná citace na lamerovi? :D
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
18:33
muzo: Re: Za diskusi
muzo
myslim ze nie... ak si dobre pamatam tak tu bola nejaka toho typu co sa navaza do hip hopu a ta mala okolo 150 komentarov...
13:15
Dan: -
Dan
Já se přestěhoval z Prahy na vesnici. Sestra měla problém s učiteli, já to tak silně nepociťoval. Ale říkalo se třeba o nás, že máme pozlacené kohoutky v koupelně. :-)
Jinak na "ej" jsem zvyklý, někdy ho i používám, ale vejvrtka či vejno jsem nikdy neslyšel. A to mám kontakt na lidi z Prahy.
Nikdy jsem si nezvykl na táborskou koncovku "om" místo "ém," Jako "v pěknom kabátu" či v "červenom" autě. Taky nahrazování "á" "ou" mi asi pod kůži nezajede. "Šloupl" je obzvláště mé oblíbené.
Teď už jsem tři roky Brňák, spolubydlící jsou z Francie a Krkonoš, někteří kamarádi Slováci. Takže můj přízvuk musí být lingvistická lahůdka.
BTW všimli jste si, jak slovenští studenti v Čechách mluví Federalštinou?
15:58
muzo: Re: -
muzo
federalstinou v zmysle kombinovanie ceskych a slovenskych slov? vacsinou je to kvoli prisposobovaniu sa... cesi maju spravidla ovela vacsie problemy s porozumenim slovencine ako slovaci cestine (myslim ze za to hlavne moze to ze my pozerame filmy s ceskym dabingom/ ceskymi titulkami, v TV chytame ceske stanice atd ale cesi sa so slovencinou stretavaju zriedkakedy) preto slovaci postupne nahradzaju tie slovenske slova s ktorymi by cech mohol mat problem za ceske... spozoroval som to aj na sebe, napr uz nepoviem elektricka ale poviem tramvaj, nepoviem intrak ale poviem kolej, nepoviem izba poviem pokoj nepoviem rozok poviem rohlik...
23:56
centos: Re: -
centos
Ano, a Češí na západ od Moravu už někdy slovenštině nerozumí vůbec. I kvůli tomu považuju zvyk předabovávat slovenské věci v televizi za dementní.

Mimochodem, děláte obecně rozdíl mezi Moraváky a Čechy? Nás když se na Slovensku několikrát ptali, odkud jsme, pak je odpověď "z Ostravy" evidentně potěšila :)
08:37
Nechic: Re: -
silhouette
No Liberec ne vždy věděli kde to je. Ale asi jim budou Moraváci bližší :)
Asertivní právo č. 1 : Právo říct "To se mi nelíbí"
12:23
muzo: Re: -
muzo
rozdiely medzi cechmi a moravakmi v podstate nerobime... je pravda ze moravaci su nam blizsi ale stale ich povazujeme za cechov

Kategorie


Přihlášení


Uživatelé online


Nejnovější hlášky

smudlmachka
před 1233 dny

Hláška #73967

<a> Ach ta práce na call centru

Quaderr
před 1538 dny

Hláška #73963

<Zákazník> Dobrý den, potřeboval

thegoodhen
před 1889 dny

Hláška #73947

<a> Čau, nalila jsem si do kláve

Gomi
před 2094 dny

Hláška #73931

<a> Nevíte někdo, jak dostat dat

sistence
před 2309 dny

Hláška #73914

<a> Dobrý den, zaujala mne vaše


Nejnovější příspěvky

nakopnuta_sova
před 21 dny

K hlášce #32681

Re: Pořád je to jak můj bejvalej

Zelvi
před 52 dny

K hlášce #32681

Pořád je to jak můj bejvalej

nakopnuta_sova
před 64 dny

K hlášce #37648

Re: Mám přesně takovýho retarova

Zelvi
před 73 dny

K hlášce #37648

Re: Mám přesně takovýho retarova

nakopnuta_sova
před 82 dny

K hlášce #37648

Re: Mám přesně takovýho retarova


TOP 10 Space Invaders

8810

naparcipiskapa

7680

Edu

7360

Finer5950

7330

RIPPERSVK

6100

mati

5970

Lemra

5630

Markuus

5080

Marthy

4800

joocker

4460

urbancikpetr

Copyright © 2004 - 2024 lamer.cz | Design by Michal Ševčík
Nápověda | Pravidla | Kontakt
Mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.